Desembre 2021 / Sant Vicenç de Montalt
Els pessebres, una tradició arrelada a Sant Vicenç
Per: Irene Gil Martinez
Si alguna cosa caracteritza el Nadal és el pessebre i a Sant Vicenç de Montalt la tradició es remunta a ja fa uns anys. El pessebre monumental és una de les atraccions del Nadal santvicentí i, un any més, ha estat dissenyat i elaborat pels membres dels Amics dels Pessebres de Sant Vicenç. Enguany porta per títol El pessebre d'avui dia, i es podrà visitar del 18 de desembre fins al 22 de gener.
Els Amics dels Pessebres es troben i treballen a la Llar del Pessebre, situada a la planta baixa del Casal de Cultura. El president dels pessebristes, Jordi Mont, explica: «La Llar del Pessebre és com un museu una mica etnològic. Fa quaranta-dos anys que fem pessebres i fa sis anys que estem en aquest espai. Fins aleshores havíem estat itinerants». S'hi poden trobar diferents exposicions, des d'una mostra de pessebres d'en Lluís Balius de l'Associació de Pessebristes de Barcelona, passant per una important col·lecció de figures populars del pessebre originàries de diversos països i també d'autors catalans o una exposició dedicada als oficis dels nostres avantpassats, formada per eines antigues en miniatura.
«El pessebre que fem és un pessebre tradicional, però sempre hi ha una història, un guió»
Un antecedent del pessebrisme a Sant Vicenç va ser la Nativitate Christi, un pessebre vivent que es feia als anys seixanta, on la gent del poble es vestia i cantava. Aquest va ser el primer pas per la fundació dels Amics dels Pessebres: «El primer pessebre que vam fer van ser amb imatges de fusta retallades, pintades de negre, com si fos una silueta. A determinats racons del poble clavàvem les figures i jugàvem amb llums i els hi donàvem ombres», diu Mont.

Actualment, el grup de pessebristes està format per set persones que, des del mes de setembre, treballen per crear un pessebre d'allò més interessant pel municipi: «Sempre hem fet pessebres de manera una mica particular, una mica nostra. Sempre hem escollit un tema i a partir d'aquí hem creat el pessebre. Per exemple, un any vam fer els camps de cotó del Mississipi, també hem tractat temes com Gaudí, Montserrat, la Costa Brava,... tema que ens ha vingut al cap, tema que hem fet», diu Jordi Mont. I afegeix: «El pessebre que fem és un pessebre tradicional, però sempre hi ha una història, un guió».
Recuperant una de les tradicions del poble, enguany els Amics dels Pessebres i l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt han organitzat un concurs de pessebres. Aquesta iniciativa vol servir per motivar als santvicentins i les santvicentines en la construcció d'un dels elements més tradicionals de les festes nadalenques, el pessebre.
Els Amics dels Pessebres i l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt han organitzat un concurs de pessebres
Els pessebres poden ser construïts amb qualsevol material, estil, tècnica i mida, i poden participar-hi tots els pessebres realitzats per veïns i veïnes de Sant Vicenç. Hi ha tres categories: infantil, per als pessebres construïts per nenes i/o joves de fins a 12 anys; l'artístic; i el popular o tradicional. Les inscripcions es poden realitzar telemàticament emplenant un formulari que es troba al web municipal fins al 31 de desembre, o presencialment els dies 18 i 19 de desembre a la carpa de l'Ajuntament que hi haurà instal·lada a la Fira de Nadal.
El dia 4 de gener, el jurat visitarà els pessebres en els domicilis de les persones que hagin fet la inscripció al concurs i en farà la valoració. Durant la visita es realitzaran fotografies del pessebre presentat a concurs. Les visites seran comunicades per telèfon el dia 3 de gener. Els premis són un joc per al millor pessebre infantil, i un val per un restaurant per als millors pessebres artístics i populars o tradicionals.
Els Amics dels Pessebres fan una crida a totes aquelles persones interessades en el món del pessebrisme: «Ara mateix no hi ha relleu generacional i, per aquest motiu, que cada any fem una crida. Nosaltres som jubilats i l'horari que fem és a la nostra conveniència, però no volem que això sigui un obstacle, sempre ens podem adaptar».
