L'Ajuntament de Llavaneres reclama la casa del capità general

Per: Irene Gil Martinez

L'Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres ha iniciat el procediment per reclamar de forma oficial una finca coneguda popularment com la casa del capità general, ubicada al passeig de la Riera.

Volem recuperar la casa i poder destinar l'espai, tal com estava previst inicialment, a educació i cultura

El 17 d'agost de 1936 el doctor Ricard Martí i Martí va fer donació "pura, perfecta, irrevocable" de la seva torre a l'Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres, perquè se li atorgués un ús educatiu i cultural. El ple, amb Joan Radó i Mussachs com a alcalde, va acceptar la donació i el consistori es va fer càrrec del pagament dels impostos de transmissió i de béns immobles. Durant l'any 1938 es va aprovar i es va iniciar el projecte de l'immoble per convertir-lo en escoles municipals. La Guerra Civil, però, va canviar tota la història. L'octubre del 1940, acabada la guerra, l'antic propietari va fer una segona donació a l'exèrcit, tot i que la finca era de titularitat municipal des de feia quatre anys. En aquest sentit, Nani Mora, l'alcalde del municipi, explica: «Un bé públic no pot ser donat per ningú. Fins i tot l'Ajuntament tampoc pot fer-ho, perquè seria una malversació de fons públics».

Entre el 1940 i el 1947 la Torre del Dr. Martí va quedar tancada. L'any 1947 l'alcalde del moment, Joaquim Vives i Prat, va iniciar una reclamació oficial perquè la finca pogués reconvertir-se en una escola pels infants del poble. De fet, entre el 21 d'octubre del 1947 i l'1 de març del 1948 el consistori va enviar fins a vuit cartes fent la reclamació. Es van adreçar al capità general, a Francisco Franco, al ministre de l'exèrcit, al president de les Corts Generals i al secretari particular del caudillo. Entre el gener i el març del 1948 es van enviar també un seguit de cartes al subsecretari de la presidència del govern de Madrid, on s'explicava que la casa feia nou anys que estava en desús. Davant el silenci del govern de l'Estat, l'alcalde de Llavaneres, Joaquim Vives i Prat, va signar un decret d'alcaldia en què públicament expressava no haver obtingut resposta i anunciava que el consistori es veia obligat a construir les escoles. Des d'aleshores, la Torre del Dr. Martí ha estat utilitzada per comandaments de l'exèrcit com a espai residencial, principalment durant la temporada d'estiu. És per aquest motiu que se li atorga el nom popular de la casa del capità general. Ara, amb tota la informació, l'Ajuntament de Llavaneres reclama de nou la finca: «Nosaltres estem demanant el que era nostre, que ens van treure, i que ha de tornar a ser nostre», diu l'alcalde. I afegeix: «Volem recuperar la casa i poder destinar l'espai, tal com estava previst inicialment, a educació i cultura. Hem de veure l'espai per poder decidir, però ens agradaria poder traslladar l'Escola de Música o fer espais de teatre, per exemple»

Com a alcalde tinc l'obligació de vetllar i defensar el patrimoni municipal

Per iniciar la reclamació oficial, l'alcalde de Llavaneres, Nani Mora, va registrar una primera instància el divendres 23 de setembre, a la Delegació del Govern central a Catalunya i a la Delegació de Densa a Catalunya. El dijous 29 de setembre va viatjar a Madrid, acompanyat de companys regidors del govern, per fer entrada oficial de la carta de reclamació i de tota la documentació al Senat i al Ministeri de Defensa. «Hi ha prou elements i documentació per fer la reclamació, i el que hem fet fins ara és el primer pas. No volem entrar en conflicte amb ningú, però, com a alcalde tinc l'obligació de vetllar i defensar el patrimoni municipal», conclou Nani Mora.